Reklam Nedir?
Reklâm "insanları gönüllü olarak belli bir
davranışta bulunmaya ikna etmek, belirli bir düşünceye yöneltmek, dikkatlerini
bir ürüne, hizmete, fikir ve kuruluşa çekmeye çalışmak, onunla ilgili bilgi
vermek, ona ilişkin görüş ve tutumlarını değiştirmelerini veya belirli bir
görüşü ya da tutumu benimsemelerini sağlamak amacıyla oluşturulan; iletişim
araçlarından yer ya da süre satın almak yoluyla sergilenen ya da başka
biçimlerde çoğaltılıp dağıtılan ve bir ücret karşılığı oluşturulduğu belli olan
(diğer bir deyimle parasal destek sağlayan kişi ya da kuruluşların kimliği açık
olan) duyuru"dur. [Tanses Gürsoy, Reklam Terimleri ve Kavramları Sözlüğü,
I. Basım, İst.: Adam, s.9]
Reklamın
Özellikleri.
Reklâm, pazarlamanın dört bileşeninden biri olan
tutundurmanın içinde yer alır. Pazarlamanın diğer bileşenleri ürün,
fiyatlandırma ve dağıtımdır.
Reklâm pazarlama ağı içinde belki de en geniş yere
sahiptir. Ürünün doğumundan pazara sürülmesine kadar olan süreçte önemli rol
oynar. Ürüne aşinalık kazandırılması, tanıtılması ve kullandırılması amaçlarını
güder ancak ürün odaklı olması şart değildir. Reklâm, markaya değer katmak,
markayı konumlandırmak, marka farkındalığı yaratmak, kurumsal olarak izlenim,
imaj ve itibar oluşturulmasına yardımcı olmak adına da kullanılabilir. İyi bir
reklâmın özellikleri şöyle olmalıdır:
—İlgi çekici
—Şaşırtıcı
—Özgün
—Bir kere kullanmaya yönlendirici
—Reklâmın yaratıcı ve ticari olmak üzere iki yönü
vardır.
Reklâmın İnandırıcılığı.
Reklâm tasarımları, günümüzde, tüketicilerin
etkilenmesi için, pek çok değişkeni kullanmaktadır. Değişken derken; mizah,
ünlü kişilerin kullanılması, şaşırtıcı olaylar, eğlence, yüksek yaşam
standartları, rahatlık, huzur, ileri teknoloji ve buna benzerleri
kastedilmektedir. Bütün bunlar, tüketiciyi, markaların üretmiş olduğu, yeni
veya zaten pazarlarda satılan ürün ve hizmetleri satın almaya ikna etmeye
yöneliktir. Yapılan reklâmın amacı, sadece satın alma davranışını
göstermelerini sağlamak olmayabilmektedir. Birbirinden farklı amaçlara yönelik
ama nihai hedef, her zaman daha fazla satış olmakla birlikte, genellikle,
reklâmın amaçları; tüketicinin zihnine markaları ve onların özelliklerini
yerleştirmek, tüketicilerin markayı benimsemelerini, beğenmelerini, markanın
diğer markalara tercih edilmesini sağlamak olabilmektedir. Bunlarla birlikte,
firmaların sosyal sorumluluk adına veya kendileriyle ilgili çıkan herhangi bir
düşünceyi savunmak veya reddetmek adına yapılabilmektedir. Bütün bunların
tasarımı yapılırken, en fazla önem taşıyan konu, inandırıcı bir şekilde
işlenmesidir. Kimi reklâmlar, inandırıcı olmaktan uzaktır. Kimi konusundan
dolayı, kimi işlenme biçiminden dolayı, kimi de seçilen tasarım türünden
dolayı, insanları ikna etmekten uzak olmaktadır. İşlenme biçiminden dolayı
inandırıcı olamayan reklâmlarda sorun, kimi zaman kullanılan oyuncuların toplum
içerisinde sahip olduğu konumla ilgili olabilirken kimi zaman karşılıklı
diyaloglarda kurulan cümlelerin, oyuncuların mimik, davranış, hal ve
hareketlerinin bundan uzak olmasıyla alakalı olabilmektedir. Karşılıklı
diyaloglarla örülen tasarımların ikna etmekten uzak olmasının bir diğer nedeni
de, tüketicilerle ilgilidir. İnsanın doğası gereği, söylenenlerden çok
gördüklerine daha çok inanmaktadır. Bu yüzden bu tip reklâm türleri, diğer
türlere göre daha az ikna edicidir. Görüntülerden oluşan, ürün veya hizmetin
özelliklerini göstererek anlatan, çok az cümle veya ifadelerin yer aldığı
reklâm türleri daha çok inandırıcı olmaktadır. Diğer türlerde ise, tüketicilere
iletilmesi gereken mesajlar, oyuncuların veya kullanılan herhangi bir etki
unsurunun gölgesi altında kalmasındandır. Diğer bir ifadeyle, daha güçlü bir
etki yaratabilmek için, reklâmlarda kullanılan mizah, eğlenceli haller, yüksek
yaşam standartları, tüketicilere iletilen mesajların önüne geçmesindendir.
Böyle durumlarda insanlar, etki unsuruna yoğunlaşmaktadır. Tüketicilerin en çok
etkilendikleri, inandıkları, söze gerek bırakmadan kabul ettikleri reklâm
türleri, ürün veya hizmetin anlatıldığı, görüntülerin olduğu, fotoğrafların
kullanıldığı, üretim biçiminin gösterildiği tasarım biçimleridir. Tüketiciler
bu tip tasarımları izlerken hem etkilenmekte hem de gördükleri şeylere
inanmaktadır. Yukarıda sözünü ettiğimiz etki unsurları aslında doğru
seçilmektedir. Fakat burada sorun, onların kullanılma biçimi olmakla birlikte,
seçilenler ile markanın uyumlu olmasıdır. Yani seçilen etki unsurunun markaya
benzeyen, onunla ilişkilendirilebilen, onu çağrıştıran özelliklere sahip olması
gerekmektedir.
Reklâmın Ticari
Yönü.
Reklâmın başarısı ürün ya da hizmetin alıcısının
çoğalmasıyla, bir başka deyişle satılmasıyla ölçülür. Bu da gerçek bir satıcı
gibi düşünmeyi ve ona göre hareket etmeyi gerektirir. Medya, reklâmın yapılması
için bir yere ihtiyaç duyulan alanı sağlar. Tv, radyo, internet, basılı
mecralar, outdoor denilen açık hava panoları ve diğer ilan yerleri medya
kapsamı içinde bulunur.
Reklamda 5M
Reklam için önemli beş terimin İngilizce adlarının
baş harfleridir. Bu terimler;
Money (Para) : Reklam için harcamayı düşündüğümüz
para
Message (Mesaj) : Reklamda vereceğimiz mesaj
Mission (Misyon) : Neden reklam yapıyoruz (Yeni
ürün tanıtımı, pazara nüfuz etme, v.s.)
Measurement (Ölçüm) : Reklam etkinliğinin ölçümü
Media (Medya) : Medya kullanımı (TV, radyo, gazete,
dergi, v.s.)
Reklam bütçesi
Reklam bütçesini belirlemede, işverenin reklam
giderlerini kısıtlamaması gerekir. Reklam bütçesi belirlemede aşağıdaki
yöntemler kullanılmaktadır;
Ayrılabilir fonlar yöntemi.
Satış gelirlerinin yüzdesi yöntemi.
Rakiplerin harcamalarını esas alma yöntemidir.
İnternet Reklam Paketi Uygulama Şekilleri
İnternet geliştirildiğinden bugüne kadar çeşitli
amaçlarla kullanılmıştır. Günümüzde reklam amaçlı kullanımı oldukça yaygın bir
hal almıştır. İnterneti reklam amaçlı kullanma yöntemleri şunlardır;
Banner Reklamları
Pay Per click (tıkla kazan) Reklamları (reklamport
, Logro , adtech , medyanet , reklamz)
E-Mail Reklamları (toplumailreklam)
Pop up Reklamları (İnnersitial - Supersitial)
Affilliate ( Satış Ortaklığı )
İçerik Sponsorlukları
gösterim başına ( ppm )
tıkla konuş
KAYNAK: http://tr.wikipedia.org/wiki/Reklam
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder